quarta-feira, 9 de outubro de 2013

TURISMO INCLUSIVO

A Review of “INCLUSIVE TOURISM: International Perspectives, Accessibility and Inclusion in Brazilian Tourism”A Review of “INCLUSIVE TOURISM: International Perspectives, Accessibility and Inclusion in Brazilian Tourism”Document Transcript

  • 1. A Review of “INCLUSIVE TOURISM: International Perspectives, Accessibility and Inclusion in Brazilian Tourism” Scott Paul Rains, srains@oco.net Imagine that you went to a restaurant. Would you stay if you discovered that there were not enough chairs for everyone in your group? If all the lights had gone out?  If you were forbidden to speak? You probably would leave and never come back. Something published this month by Dr. Regina Cohen has placed the tourism industry of Brazil on high alert that the country is seen like a restaurant without the essentials. Her timing is ideal for us as people with disabilities. Imagine again. What if our imaginary restaurant is Japanese, Thai or Afghan where sitting on pillows on the floor is traditional? Or what if this is one of several boutique restaurants around the world where all chefs and employees are blind and sharing that sensory experience over good food is their specialty? Or what if you have chosen a dinner theater? Culture, attitude, and definitions of leisure guide a business, an industry, even an entire country as they build the experience they consider normal. Fail to understand that your “normal” is not universal and you will simply never see those who chose to never come. Travel for people with disabilities is the theme of the recent issue of Design for All India journal which Professor Regina Cohen of UFRJ edited. Specifically, “INCLUSIVE TOURISM: International Perspectives, Accessibility and Inclusion in Brazilian Tourism” is the name of this 183 page collection of articles in English. Here is a quick review. Inclusive Tourism is the systematic application of the seven design principles of Universal Design by the travel and hospitality industry to the idealization, development, marketing, and supervision of all its products and services. Universal Design always includes accessibility for people with disabilities. Yet it always surpasses accessibility by aiming all the way to the attitudinal goal of inclusion. This philosophy of design seeks the inclusion of the broadest range of people under the broadest range of circumstances. Summarized as one­word goals these cover the topics of: * Body fit
  • 2. * Comfort * Awareness * Understanding * Social integration * Personalization * Appropriateness From this world­renowned perspective Dr Cohen joins with 5 other authors, including myself, to review the results of her comprehensive work of the past 10 years and orient the industry to what is needed next. And what is needed next? What is needed next is called a supply chain. Think of it like the bustling network that our restaurant needs to stay in business: farmers, truckers, markets, cookware manufacturers, even people who sell chairs and lightbulbs – sometimes. Brazil must unite its separate suppliers of knowledge, services, and products that Make possible travel for people with disabilities. Three authors of this journal, Regina Cohen, her research colleagues Cristiane Rose Duarte, and Natalia Rodrigues de Mello operating with the Pro Access Group of the UFRJ are one of Brazil’s strongest engines of knowledge in this field. Authors Augusto Cardoso Fernandes of the Brazilian Paralympic Committee and Ricardo Shimosakai of  Turismo Adaptado put that knowledge to practical use through services such as workshops. From outside Brazil I help in both areas of knowledge and services, as well as directing travel and rehabilitation products from abroad to the Brazilian market. More is needed. To grow this supply chain it helps if each of the 12 Copa 2014 Host Cities thinks of themselves as a product that is assembled by each traveler who visits. That product is an experience of place. Some who come to have that experience will have disabilities. The choreography of that experience beforehand is typically called an itinerary. Accessible and inclusive itineraries are the product that a Brazilian inclusive supply chain makes possible. Each city should assure that they have at least one fully accessible itinerary available for each of the three major classes of travelers with disabilities: Blind, Deaf, and Mobility­impaired. They must include appropriate transportation, dining, lodging, and access to its tourist destinations such as beaches, museums and the Copa 2014 stadiums. Fortunately the recent issue of Design for All India provides the knowledge base to launch these regional supply chains and unite them nationally and internationally. It contains articles like: ACCESSIBILITY IN LEISURE AND TOURISM: Reflection of a New Society – Ricardo Shimosakai The City of Rio de Janeiro, Inclusive Tourism and Megaevents – Augusto Cardoso Fernandes Accessibility and Inclusive Tourism in Historical Cities. The Case of Ouro Preto, MG, Brazil – Natália Rodrigues de Mello, Cristiane Rose Duarte and Regina Cohen
  • 3. INTERNATIONAL PERSPECTIVES – The Experience of Scott Rains At the heart of this issue of the journal is a comprehensive piece by Cohen and Duarte called, INCLUSION IN BRAZILIAN TOURISM. It covers sustainability, characteristics of the market of those with disabilities who travel, the importance of the image of accessibility for a tourist destination, and a methodology for creating an accessibility guide for destinations. Someday the entire 183 page journal may be translated in Portuguese – or maybe not. What matters now is that this treasure chest of research and vision is translated into action and absorbed into the cultural DNA of Brazil. The volume, “INCLUSIVE TOURISM: International Perspectives, Accessibility and Inclusion in Brazilian Tourism” may be downloaded here: http://www.rollingrains.com/rio_2016/2013/09/turismo­inclusivo­o­estado­atual­no­brasil­201 3.html





Nenhum comentário: